گروه کوهنوردی داغچیلار

فعالیت های گروه کوهنوردی داغچیلار ارومیه

گروه کوهنوردی داغچیلار

فعالیت های گروه کوهنوردی داغچیلار ارومیه

گروه کوهنوردی داغچیلار

ارایه مطالبی در خصوص کوه و کوهپیما و معرفی مکانهایی که در آن مناطق به کوهپیمایی پرداخته ایم ودرج چند مورد از عکس های آن

آخرین مطالب
آخرین نظرات
  • ۱۵ ارديبهشت ۹۷، ۱۶:۰۸ - ارمین سیدان
    قشنگه

معرفی روستای بند

شنبه, ۱۴ بهمن ۱۳۹۶، ۱۲:۰۹ ب.ظ

روستای بند و تفرجگاه بند ارومیه

 

روستای گردشگری بند از توابع بخش مرکزی شهرستان ارومیه، در7 کیلومتری جنوب غربی ارومیه واقع شده است. ارتفاع این روستا از سطح دریا ۱۴۰۰ متر می‌باشد. این روستا از شمال به روستای میرآباد، از غرب به روستاهای ایولی، نوشان علیا و سفلی، از طرف شرق به کلیسای سیرجانوسلو و بزوه و از جنوب به روستای شملکان محدود شده است.

                             

 آب و هوای این روستا در فصول بهار و تابستان معتدل و در پاییز و زمستان سرد است. این روستا از دیرباز محل مبادله کالاها و بازار روستایی منطقه ارومیه بوده است و در کنار بستر رودخانة شهرچای به صورت خطی استقرار و امتداد یافته است.

قدمت روستای بند به بیش از سه قرن می‌رسد. مردم روستای بند به زبان‌های آذری و کردی سخن می‌گویند. دین رسمی آن اسلام و پیرو مذهب شافعی هستند. درآمد اکثر مردم روستای بند، از فعالیت‌های زراعی و دامداری تأمین می‌شود.

                            

 زمین‌های زراعی و دامداری تأمین می‌شود. زمین‌های زراعی روستا به صورت قطعات کوچک و پراکنده در جنوب، غرب و شرق روستا گسترده شده‌اند. گندم و جو بیشترین سهم تولیدات زراعی این روستا را تشکیل می‌دهد. دامپروری نیز رونق قابل توجهی دارد و لذا گوشت، فرآورده‌های لبنی و پشم از محصولات دامی این روستاست. باغات سیب و انگور در دامنه ارتفاعات و حواشی رودخانه گسترش یافته‌اند.

 گروهی از مردم روستا نیز در امور خدماتی اشتغال دارند. بند روستایی کوهپایه‌ای است. خانه‌های روستا در بافت قدیم ساختاری سنتی دارند و از مصالحی مانند سنگ، چوب، خشت، گل و انواع آجر ساخته شده‌اند. در ساخت خانه‌های جدید، از مصالح سیمان و تیرآهن نیز استفاده می‌شود. خانه‌های روستاییان از فضاهای متنوعی چون آغل، اصطبل، انبار علوفه، اتاق‌های استراحت، سرویس بهداشتی و راهرو یا دالان و حیاط برخوردار می‌باشند

                       

جاذبه‌های گردشگری روستای بند یکی از تفرجگاه‌های اصلی مردم ارومیه است و مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی آن عبارتند از: تفرجگاه‌های حاشیه رودخانه شهرچای، باغات پیرامون روستا، چشم‌انداز کوهستان و تفرجگاه زمستانی بند، دریاچه پشت سرد شهرچای با قابلیت‌های ورزش‌های آبی، تفرجگاه پیرامونی سد شهرچای، مسجد روستای بند که محل برگزاری مراسم و آیین‌های مذهبی است، از آثار قدیمی روستا به شمار می‌رود.

جاذبه‌های فرهنگی در روستای بند از قبیل برگزاری جشن‌های ملی و مذهبی و آیین‌های مذهبی، جلوه‌گاه آداب و رسوم بومی و نشانه‌هایی از فرهنگ عمومی مردم روستا است. مراسم و آیین‌های ملی از قبیل عید نوروز، شب یلدا و چهارشنبه سوری با حضور و مشارکت روستاییان برگزار می‌شود. در مراسم عروسی، نوازندگان و عاشیق‌های محلی با اجرای موسیقی و آوازهای آذری و کردی فضایی جذاب و شاد فراهم می‌کنند. در ایام اعیاد مذهبی، مردم روستا مناسک مربوطه را به جا می‌آورند. تولید صنایع دستی روستایی از قبیل گلیم و قالی از گذشته‌های دور در این روستا رواج دارد و همچنان توسط مردم به ویژه زنان روستا انواع قالی و فرش بافته می‌شود. لباس و پوشاک مردم روستای بند با توجه به ترکیب جمعیت روستا، در دو نوع کردی و آذری رواج دارد. مردان کرد از نوعی کت به نام «چوخا» استفاده می‌کنند و شلواری به نام «رانک» و دستاری به نام «جامانه» می‌پوشند و پاپوشی به نام «ملکی» به پا می‌کنند. لباس‌های زنان شامل پیراهن بلند و گشاد و شلوارهای زنانة دهانه بسته می‌باشد. زنان دستمالی بر سر می‌بندند که «پوشین» نامیده می‌شود. مردم روستا در مراسم عروسی از لباس‌های رنگارنگ استفاده می‌کنند. انواع غذاهای محلی در روستای بند با حبوبات، سبزی‌ها، گوشت و مواد لبنی تهیه می‌شود. از جملهاین غذاها می‌توان به آبگوشت، کوفته، انواع کباب و آش اشاره کرد


*گروه ما روز جمعه 13/11/96 به کوه گرده سر در اطراف روستای بند ارومیه صعود و کوهپیمایی نمودند

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۱۱/۱۴
باقر محسن زاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی